Norge, aj aj aj...

Så vart man kommen opp til Norge og Voksenåsens kurs- og konferenshotel. Norges nasjonalgåva til Sverige, så egentligen er jeg i Sverige.
¨
Jag är här som en del i min utbildning och har betalat bara 500 för helpension och kurs, resten står bl.a. albertska fonden för i stipendieform. Det finns massa fina stipendier att söka och få för att för projekt som värnar och vårdar om den nordiska grannspråkskommunikasionen för det finns lagstadgat i Sveriges, Norges och Danmarks styrdokument för skolan att vi inte ska behöva engeska för att kommunicera med varandra utan vi ska under vår skolgång få lära oss att förstå talad och skriven Norska och Danska. Ska man då bli lärare i Svenska så behöver man grundläggande förståelse för de två norksa skriftspråken och för den norska kulturen och vår granngemenskap. Det är vad jag är här för att lära mig om.
¨
Men det är inte allt som finns här. Här finns världens (enligt mig hittills skådad) vakraste natur. Jag vet att när jag vaknar till morgonen så kommer jag att från mitt hotelfönster kunna blicka ut 500 meter över havet (ungefär) ner över så gott som hela Oslo, och vid gått väder ska jag kunna se ända hem både till Karlstad och kanske, kanske ända till Göteborg. Om det fattades lite i min mentala näring förra veckan får jag mer än nog nu. Jag lapar i mig så mycket av skönheten jag bara kan medan jag är här och tar så många kort jag bara kan komma på att ta för att föreviga mina upplevelser. Jag lovar att lägga ut bilder på utsikt och sånt sen, när jag är tillbaka i Sverige med lite hottare uppkoppling än konferenshotelets Wlan.
¨
Stället har att litet, litet gym med en hel del utrustkning. Den var och prövades tidigare i dag. Det blev lite cyklande, och lite motionerande på deras corsstrainer som var av en väldigt primitiv och simpel variant. Sen prövade jag multi-funki-styrkemaskinen de har, men den var bara knäpp och jag saknar gymmet hemma. Sen fanns det massor med hantlar så jag antar att jag får köra på med dem den här veckan. Och jag kan säga att det är TUR att det finns ett gym här för maten... Oh! Denna mat. Lunchbuffén var helt underbar med massa både kalla och varma proteiner att stoppa i sig av och massa goda vattenrika grönsaker att procka till sig av. Middagen var också mycket god, men jag är lite besviken på servicen hittills. Till middag anonserades det att vi skulle få trerätters, men det visade sig bara vara två. Det gör inte så mycket för jag vet inte hur vi skulle kunna ha fått plats med mer. Men så var det ju det där med specialkost. En av mina kursare är vegetarian och fick skicka tillbaka sin mat två gånger för att få rätt. Jag sa till servitören (servitris) att jag inte ska ha några kolhydrater. Ändå kommer lammfileten in på en bädd av ungsbakade morötter och pasternackor och efterrätten bestod av en mycket MYCKET sötsliskig glass med någon form av toffésmak och med anismarinerade frukter och bär. Om jag hade kunnat få lite mer bär istället för glassen hade det varit mer okej, men så vart det inte. Jag smakade så klart på allt, men petade undan alla ungsbakade kolhydratrika grönsaker och smakade bara på glassen. Den var riktigt god, men inte något jag ska äta egentligen.
¨
Jag pratade med hon som arrangerar hela kalaset och kom fram till att det nog är bra att ha med en lista till middagen imorgon med detaljer kring vad jag får och inte får äta. Typ "ska inte äta följande:" och lista allt med massa snabba kolhydrater i. Det blir en lång lista, men samtidigt är det kanske värt det... annars finns det ju risk för att det inte tappas ett enda hekto medan jag är här och att det kommer bli ett helvete att ta mig av sockret igen nästa vecka. Det är som sagt tur att det ändå finns ett litet gym så jag ändå kan försöka hinna göra rätt för mig och kanske åtminstonde inte gå upp något medan jag är här.
¨
Men jag är fortfarande optimistisk... hur kan man vara annat med den utsikt jag har? (Bild kommer när jag är i Sverige igen).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0