TENS-tankar

Jag är en sån där extremt överrörlig person och att stretcha är inte något som riktigt fungerar. Det är få muskelgrupper jag kommer åt ordentligt och sjukgymnasten har sagt till mig att om jag inte kan stretcha utan att det känns i lederna ska jag låta bli, eller göra så gott jag kan för att hitta en rörese som inte påfrestar lederna. Hittills har jag hittat några för höftböjarmusklerna (rump-utsida lår) och en för baksida lår fast mitt gym har inte vad jag behöver för att komma åt ändå.
¨
Jag får alltså utstå träningsvärk. Eller så äger man sig en TENS-maskin. Jag fick den egentligen av en gynekolog för massa år sedan för att hjälpa mig mot plågsamma menssmärtor efter att det inte riktigt fanns något lämpligt smärtlindrande. Den använde jag först flitigt till det, sen lånade jag ut den till en gravid vännina med foglossningar och som sen använde den vid sin förlossning. Nu har jag börjat fundera på att använda den på träningsömma muskler.
¨
TENS står för Transkutan Elektrisk NervStimulator. Den fungerar så att man har en fjärrkontroll-stor manick med lite sladdar från. I andra änden av sladdarna finns gel-plattor som man liksom klistrar på huden. Manicken skickar sedan elektrisitet från den ena plattan till den andra, genom hud och muskler och sånt. Det gör att musklerna lättare slappnar av.
¨
Om det har fungerat för mensvärk, foglossninsvärk och förlossningssmärtor kan det ju inte vara så far off att prova den på träningsvärk. Jag ska se om det går att maila med sjukgymnasten och se vad hon säger, men det får ske efter sömnbehovet åtgärdat. (det ska bara infinna sig först också)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0