Hade jag varit man hade det varit en helt annan historia.

För ett par dagar sedan tog jag min cykel till cykel-åke som säljer cyklar och skidor och sånt inte så långt från där jag bor. Cykeln behövde lite kärlek visste jag för den har haft pyspunka sedan evigheter, någon på skolan parkerade sin cykel så nära min cykel (på min cykel) att det däringa plasthöljet till växlarna gick sönder och sedan dess fungerar högsta och lägsta växeln av 3... den mittersta kan man hitta om man är försiktig och flyttar spaken precis rätt antal millimetrar mellan läge 1 och 2... på läge 2 finns nu mera växel 3. Ett annat litet pyttefel är ju att fotbromsen börjat bete sig lite skumt... hoppar en kugge bakåt när jag trampar in bromsen... låser däcket lite halvt oprovocerat... Petitesser... typ.
¨
Så efter att ha pumpat i lite tillfällig-pyspunka-fixar-luft i däcken rullade jag bort cykeln till cykel-Åke. Jag trodde att jag skulle få lämna cykeln där och få saker tittade och petade på och i slutet av veckan bli sisodär 500-ish fattigare. Men icke då. Min cykel råkar ha varit min mormors innan, och med innan menar jag från 70-ish-talet. Det är ingen såndär riktigt gammal en med böj i ramen så man ska kunna kliva på trots att man har kjol utan den ser helt normal ut... som cyklar gjorde mest för 20 år sen... men den är alltså snarare 35 år gammal. Det finns därmed inga reservdelar, om man så klart inte råkar ha en extra cykel av samma tillverkare från samma årtionde ståendes hemma. Nu har jag det, men med "jag" menas familjen och "hemma" är 20 drygt mil bort och den cykeln används av någon annan. Så det är inget allternativ.
¨
Åke (eller lill-Åke, för han såg ung ut och det fanns fler än en Åke i Cykel-Åkes affär) sa att han kuuunde ju fixa det... men då skulle jag behöva köpa ett helt nytt bakhjul. Och ville jag ha ett med samma egenskaper som det jag har (med nav-växlar) fast med mer fotbroms i skulle det kosta.. och det var inte säkert att däck och slang skulle passa, och eftersom hela cykeln är orginal, kanske utom slangar och ventilgummin, skulle jag troligen behöva byta det med... och när vi ändå är i farten vore det kanske bra att göra det med framhjulet också och byta till lite mer slitstarkt så jag inte behöver få pyspunka igen. Det lilla jobbet skulle dom, Åke och lill-Åke, bara ha typ 1900 för. Jag tackade för informationen och började fråga om nya cyklar. Jag kom hem på den trasiga cykeln och en skepshult-katalog rikare. En Nova vill jag nog ha... Fast förut ville jag ha en Kronan (det är inte en skepshult alls)... fast jag vet inte vad de kostar... säkert 5-6000.
¨
Hursom.. medan jag står i valet och kvalet med om jag ska betala det billigare "vi lagar din skrothög till cykel"-priset eller det lite dyrare "du får en helt ny cykel som håller lika länge som din gamla"-priset tog jag den befintliga cykeln med halvtaskiga bromsar och cyklade mig en tur... jag skulle hämta böcker på två helt olika håll i stan och det kändes som att det skulle gå fortare på cykel än med vagn. Det gjorde det. Turen blev på 1,2 mil, ungefär. Och jag vet mer som skulle behöva bytas på cykeln om jag ska laga den. Pedalerna är en grej. Det finns inget grepp i dem när det kommit lite fukt och "vi har saltat och grusat vägen hela vintern och inte sopat upp det än"-damm. Den andra grejen är sadeln. Den ena saken ledde till att jag brutalt lärde mig den andra. Nu ska jag gå och kolla om jag behöver byta binda... En tampong går inte in i det hålet, och just nu gör nog inte en bomullspinne det heller.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0