Arslet ur vagnen

Jag mäter med ögonen och äter bra, iallafall idag. Och idag har jag varit och tränat och vägt mig. Det går åt rätt håll, inte så fort som jag vant mig med men ändå åt rätt håll. Just nu är jag glad för det lilla och resten kommer sen.
¨
Jag tänkte visa lite hur jag har ätit lite de gågna veckorna.
¨
¨
En kanske liite maffig frukost bestående av... Ja... ni ser.... ägg, korv, artor, tomater, sill och det där lilla kletiga är böcklingpastej. Sill och böcklingpastejen innehåller massa bra fettsyror. Ägget innehåller massor med smarriga proteiner och körsbärstomater har blivit lite av en ny favorit. Ärtorna däremot innehåller mängder med kolhydrater har jag förstått så även om det är gott är de jättesöta i smaken och påverkar såklart insulinpåslaget.
¨
¨
Detta åt jag till frukost i morse. Det är ett halft paket bacon (70 g.), en stekt tomat och två ägg. Allt stekt i det fett som baconet lämnat ifrån sig. Jag var jättemätt och nöjd ända från frukost vid 8 till lunch vid 12. Alltså behövdes det inget mellanmål däremellan och då gjorde det kanske inte så mycket att det var en lite fetare frukost.
¨
¨
Detta är tillslut det jag precis satte i mig till kvällsmat. Jag gjorde jättesmarriga köttfärsbiffar. Och flåttet ni ser är en liten klick smör för färgens skull till biffarna och resten är det som smält ur biffarna medan jag stekte. Den överblommade, överkokta brocolin behöver ingen härma, alla vet hur överkokta saker inte är riktigt lika trevliga som lagom-kokta saker.
¨
Köttfärsbiffarna gjorde jag så här:
¨
500 g blandfärs
lökpulver efter tycke och smak
örtsalt efter tycke och smak
vitpeppar efter tycke och smak
paprikapulver lite mer än gemene tyckande och smak
1 näve färdigriven pizzaost (för att jag har det hemma). Är du osäker på hur stor en näve är, är det bättre att börja med lite mindre än med lite mer. För mycket och du får inte ihop smeten.
¨
Knåda allt tills det är blandat. Dela smeten i 5 ungefär lika stora klumpar, knåda varje klump för sig i handen och platta ut dem. Låt dem vila på en väldiskad skärbräda (som man diskar väl efteråt också så klart) medan stekpannan blir varm. Jag har en liten non-stick-panna och fick inte plats med mer än en biff åt gången. Men man kan klart ha dem i en större panna och därmed få plats med fler åt gången.
¨
Jag hade i en lagom klick bregott i pannan för stekfärgens skull. När sista biffen var nästan klar delade jag en tomat, hade på lite vitpeppar, vitlökssalt och lät dem steka med tills de var mjuka och varma och goa.
¨
Mums vart det i alla fall... Och så blev det äntligen lite bilder i bloggen. Det var ett tag sedan sist.
¨
Slutligen en bild på syrrans katt, det lilla matvraket...
¨
¨
Hon vägrade äta nästan hela tiden hon var här, men under de sista dagarna gick det liksom över och sill i sås(färdig kattmat) var en mycket smaklig måltid. Hon är för övrigt inte ens hälften så stor som min "kattunge" och de är födda typ samma dag. Och min storkisse är ännu större. Pytteliten är hon (det är en efterrättsasiett hon sitter vid, inte en middagstallrick).

Kommentarer
Postat av: Åsa

Hej, sån där coachtejp var hittar man den och är det under det namnet den marknadsförs?



Vad bra att du gillar yoga, för mig känns det jättebra att köra på det. Och kul att du verkar ha hittat några bloggar på fitnessguru att läsa.



När det kommer till det där med att det lätt slinker med sånt som inte riktigt är meningen när du går och handlar så är mitt tips att förbereda kontrollfrågor till dig själv t.ex. varför vill jag ha den här chokladkakan? vad får jag ut av att äta den? vad får jag ut av att lyckas säga nej till den? Är jag hungrig? Är det någon känslomässig del som inte blivit uppfylld idag?

Det kanske inte är så att du aldrig ska få äta något sånt igen, men det är bra att bli medveten om sitt tankemönster när man står där. Kanske även göra så att du identifierar vilka saker som faktiskt är en njutning smakmässigt och vad som kanske mest äts av slentrian och sen så är det de sakerna du tillåter dig när du har medvetna avsteg.



Och är sötsuget ofta stort kanske du ska ha med ett mellanmål som du äter innan du går och handlar, det kan även vara värt att testa kromtabletter då många blir hjälpta i sitt sötsug av dem.

2011-03-21 @ 23:35:58
URL: http://fitnessguru.se/osa

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0