Kalorier

Jag har börjat fundera på det där med kalorier och vad jag brukat sätta i mig och jämför det med vad jag gör av med utifrån kvittona från vågen (som estimerar hur många kalorier jag gör av med i vila) och börjar inse några lite skrämmande sanningar.
¨
Förr åt jag gärna en mycket stabil frukost. Det bestod ofta av två ekologiska Large-ägg. Alltså 53-73 gram styck. Alltså någonstans 105-115 gram ägg. Det innehåller ca 180 kalorier, enligt http://www.kaloriraknaren.se/. Till detta brukade jag lägga till kanske en 10-15 mililiter majonäs och en 5-10 mililiter kaviar på tub, eller böcklingpastej, eller något annat lite salt att mosa äggen med för att bilda en sorts gröt. Mycket gott, innehåller väldrigt lite kolhydrater och mycket protein och en hel del fett... Allt helt okej om man vill leva som keton-brännande människa. Och den här varianten är ju då ganska okej om man tänker på mängden kalorier...
¨
Så här kunde det se ut om man hade tonfisk i också.
¨
Men om jag inte geggade ihop två kokta ägg med majonäs och sånt så stekte jag dem, ofta tillsammans med bacon. Oftast ett halvt paket (70 gram) men ibalnd ett helt paket (140 gram). Att steka ett paket bacon och sedan steka äggen i det fett som kommer från baconet är ju ganska bra, då sparar man ju på smör/olja. Men två ägg och ett paket bacon innehåller övar 650 kalorier (!). Jag gör av med 1800 kalorier i viloläge per dygn, enligt senaste mätningen. Jag skulle alltså ätit klart mitt dagliga intag av kalorer på tre frukostar. Helt sjukt igentligen. Och jag lovar att det var inte bara frukosten som innehöll så många kalorier. Lunchen och middagen gjorde garranterat det, och lite mer. Lägg sedan till en chai-syrup-latte någon gång då och då, en bakelse, lite läsk någon gång, lite chips, lite godis...
¨
¨
Jag åt inte fruktansvärda mängder mat, men jag åt kaloririk mat. Jag åt inte dålig mat utan åt både grova grönsaker (brocoli, blomkål, morötter, palsternacka, kålrot, m.fl.) och vattenrika grönsaker (sallad, gurka, majs, tomat, lök, paprika, mfl.) och svamp utan att tveka. Jag åt bra mat. Hemlagad, vällagad mat. Sedan ett år tillbaka införde jag pasta, ris, potatis och bröd tillbaka i kosten efter att ha levt så gott som utan det i ett års tid. Jag tog tillbaka det för att jag trodde mig inte ha råd med kött i den utsträckningen när jag blev själv med min matkassa. Nu inser jag att det inte var vilka råvaror jag köpte som ställde till det utan vilken mängd... och det faktum att jag inte kunde låta bli att köpa godis, och då mycket godis, gärna över halvkilot varje gång.. Det var boven i matkassan.
¨
Boven vad gäller mitt liv som tjockis är överkonsumtionen. Jag åt bra mat, men jag åt för mycket av den. Mycket går också att skylla på godiset. Men jag tror den stora boven finns i överkonsumtionen av mat. För att ta exemplet med frukosten: om jag nöjt mig med ett ägg och ett halvt paket bacon hade kalorivärdet helt plötsligt varit nere under 400 kalorier och då blir utrymmet för mellanmål genast mycket större. Jag får heller inte glömma att jag gärna sköljde ner frukosten med ett stort glas standardmjölk. Mjölk är bra och innehåller massor med bra grejer. Men ovanpå frukosten på över 650 kalorier hällde jag ner mjölk för ytterligare 100-200 kalorier. Inte konstigt att jag varit tjock. (Och fortfarande är, men nu äter jag ju annorlunda, och tänker annorlunda).
¨

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0