Städdag

Så var det snart sommar. Dagarna är lite ljusare lite längre och solen når sedan några månader tillbaka in genom mitt fönster på bottenvåningen. Huset framför är inte för högt för solen längre. Det är ju bra...
¨
Men med solen kommer all skit fram... Pollen... damm i luften blir synligt... lortiga fönsterrutor avslöjas. Så vad gör jag då? Jo jag städar. Jag har precis kört damsugaren varm för andra gången idag. Jag damsugar sängen.
¨
Det kan låga knäppt och knasigt... Varför i all världen ska man damsuga sängen? Om man är jag finns det två anledningar... Jag har två katter som gärna ligger i sängen och gosar med varandra, med mig, med täcket, med kudden, med lakanet! Då fastnar det massor av fälld päls i lakanet som sedan smittar av sig på allt i tvätten. Så när jag nu ska bädda om i sängen (det gör jag så klart oftare än när det blir vår och ljust och så) så passar jag på att dammsuga bort håret från lakanet.
¨
Men det finns en annan anledning... en anledning som angår alla... Vet du hur mycket Kvalster det finns i din madrass? Och vad värre är... hur mycket kvalsterBAJS det finns i den!? Äkligt! Genom att dammsuga madrassen och tvätta kuddar och täcken regelbundet får man liksom bort det värsta i alla fall. Och för att det inte ska bli så mycket har jag lärt mig att INTE bädda sängen... När man sover så svettas man lite och det blir lite fuktigt mellan madrass och täcke. Om man bäddar direkt när man går upp stannar fukten kvar och då trivs kvlastren. Kvaslter-anna ringer Kvalster-kalle och säger att det är fest hos henne och Kalle och alla andra polare Anna har kommer, de festar loss... äter hudavlagringar och hår och dricker sig fulla på svett och alla vet hur det kan gå när man är full.. man dricker lite för mycket och ligger lite oskyddat ibland och hoppsan så blev det massa nya kvalster.
¨
För att inte bjuda kvalstren på fest låter jag bli att bädda sängen. Jag låter sängen lufta sig istället. Och då kommer katterna lättare åt att gosa med madrassen och lakant och det fastnar mer päls där. Så jag dammsugar madrassen idag. Det är lite lätt ansträngande och svettigt, så jag ska inte bädda sängen sen heller ;-).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0